Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/loebebaand.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 579

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/loebebaand.dk/public_html/wp-includes/plugin.php on line 579

Træning til et halvmaraton på et løbebånd

shutterstock_107996138Der findes mange løbere der tilbringer en del af deres træning op til et halvmaraton på et løbebånd af en række forskellige årsager. løbetræning om vinteren kan ofte betyde minusgrader og isglatte veje. Risikoen for forfrysninger eller muligheden for skader ved at glide på is, medvirker til at mange løbere vælger at tilbringe mange af deres vinter træningsdage indenfor. Endvidere, hvis du lider af allergi eller bor i en forurenet by, vil det nogle gange være bedre at træne indendørs.

Mange løbere bruger løbebåndet på grund af de mange fordele løbebånd kan give. Løbebåndet er ikke så hårdt for dine led som så mange udendørs overflader er. Den blødere løbeflade på et løbebånd kan hjælpe med at forhindre almindelige skader forårsaget af det intense løb på fortovet for eksempel. Løbebåndet kan også hjælpe løbere med at forbedre deres tempo pga. de mange justeringer i hastighed. Mange verdensklasse løbere træner på løbebånd, fordi du med et løbebånd kan tvinge dig selv til at slå din egen tid og rekord. Selvom løbebånd ikke er en erstatning for løb udenfor, kan det være et effektivt træningsredskab og kan hjælpe dig med at nå et halvmaraton. Nedenfor vil vi give jer nogle tips til hvordan i skal træne til et halvmaraton på et løbebånd.

De fleste løbere som skal løbe et halvmaraton vælger at følge et træningsprogram som skal hjælpe dem med at nå det niveau der skal til for at kunne løbe de 21 kilometer. Det er vigtigt at overveje dit tempo før hvert løb. Løbebåndet er ekstremt praktisk i dette tilfælde, fordi det tvinger dig til at løbe på dit valgte tempo.  For begyndere er løbebånd især nyttige til at påvise, hvordan forskellige gangarter skal udføres og hjælper nybegynder til at vælge et bestemt tempo til deres halvmaraton der passer optimalt til dem. Det er også vigtigt at efterligne udendørs forhold, når du løber på et løbebånd. Mange mennesker er fristet til at forlade løbebåndet på en 0 procents hældning, men vejforholdene er aldrig helt flade. Der er altid en vis variation i terrænet udendørs naturligvis. Næsten alle løbebånd har en hældningsfunktion og de ​​fleste løbebånd har en hældning på mindst op til 10 procent. Når du løber udenfor er du næsten sikker på at støde på vindmodstand. Hvis du træner indendørs, falder denne vindmodstand og de ​​skridt, du løber på et løbebånd er lettere, end de ville være, hvis du løber udendørs. For at kompensere for denne mangel på vindmodstand, anbefaler trænere at øge hældningen til 1 eller 1,5 procent i hele dit løb. Denne jævne hældning vil holde dit indendørs tempo magen til dit udendørs tempo.

shutterstock_187388768Endvidere vil vi give jer nogle gode råd til hvilke øvelser vi anbefaler jer til at løbe på løbebåndet op til jeres maraton træning.

Tempoløb er en rigtig god øvelse på et løbebånd. De fleste træningsplanerfor et halvmaraton omfatter flere vedligeholdelses løb hver uge, som normalt ligger mellem 5 og 10 kilometer. Løbebåndet er en stor hjælp for disse vedligeholdelse løb fordi det er muligt at konsekvent ramme dit ønskede træningstempo baseret på indstillinger. Endvidere behøver du ikke at bekymrer dig om dårligt vejr, stop undervejs m.m.

For mange der skal løbe et halvmaraton for første gang, er det vigtigste ofte bare at krydse målstregen. Men mange løbere har dog også et mål om at opnå et bestemt sluttidspunkt. Interval træning er nøglen til at øge din hastighed og få dig til målstregen i en hurtigere tid.  Intervalløb hjælper med at udvikle andre muskler, som hjælper dig til at løbe hurtigere. Et Løbebånd er et fantastisk værktøj til at hjælpe løbere med interval træning. Nogle løbebånd har et forudindstillet interval løbeprogram, som automatisk justerer din hastighed. Hvis et interval løbeprogram ikke allerede er programmeret, er det nemt at gøre. Træning på et løbebånd vil være et rigtig godt valg hvis du ønsker at komme i en god form til dit næste halv marathon!

About the author /


Related Articles

Post your comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kalender

March 2019
M T W T F S S
« Mar    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Arkiv

Kontaktoplysninger